Avem 58 vizitatori și nici un membru online

Duminică 17 Decembrie 2017

Desi exista mai multe teorii privitoare la originile Bagua Zhang (Pa Kua Chang-ului), cercetari recente si exhaustive concluzioneaza fara urma de indoiala ca arta este in principal creatia unui singur om, Dong Hai Chuan. Cel care a investigat ultimul persoana lui Dong Hai Chuan, este profesorul Kang Ko Wu, un binecunoscut istoric si cercetator in domeniul artelor martiale, din Beijing. Ceea ce se poate spune cu siguranta despre arta este ca a a fost creata si dezvoltata dupa 1853, si predata public dupa 1870. Exista patru teorii principale cu privire la originea ei:
1. Dong Hai Chuan a dezvoltat Pa Kua dupa ce a invatat Yin Yang Pa Pan Chang de la Tung Meng Lin. Acest punct de vedere a fost publicat in 1937, in cartea Yin Yang Pa Pan Chang Fa scrisa de Jen Chih Cheng.

2. Istoria Neoficiala a Pavilionului Indigo publicata in 1818 vorbeste despre pasii in opt directii, Li Kua si Kan Kua, ca despre niste forme de Pa Kua populare inaintea lui Tung Hai Chuan (in 1813). Din acest text unii au dedus ca acestea sint predecesorii Pa Kua Chang-ului predat de Dong.

3. Dong Hai Chuan a invatat arta de la Pi Cheng Hsia pe muntele Chou Hua (Noua Flori). O discutie a acestei teorii ar include diversele legende despre taoistul misterios din munti care l-ar fi invatat pe Dong.

4. Dong Hai Chuan a fost fondatorul Pa Kua Chang-ului. Cei ce subscriu la aceasta teorie cred ca el si-a petrecut tineretea invatind alte arte martiale si a inventat Pa Kua bazindu-se pe experienta anterioara conferita de aceste studii combinata cu metoda mersului in cerc invatata de la taoisti.

Cercetarea profesorului Kang a fost extensiva si a inclus examinarea amanuntita a peste 650 de documente din cartile de istorie ale palatului Ching si a peste 230 de scrieri despre artele martiale. De asemeni a examinat detaliile a 413 maestrii in 24 de provincii si orase, investigind personal in 16 orase si districte si 9 provincii. Kang a intervievat 256 de persoane obtinind astfel 247 de documente. Majoritatea celor chestionati erau maestrii apartinind vechii generatii si au fost dispusi sa vorbeasca deschis despre arta.

Toate teoriile de mai sus au fost examinate in detaliu. In ce priveste primele doua, s-a concluzionat ca nu au nici o baza. Cind teoria trei a fost explorata in amanuntime, nici in sprijinul ei nu s-a putut aduce nici o dovada concreta. Pentru teoria patru, Kang a petrecut saptamini intregi cu membrii ai familiei lui Dong Hai Chuan, a vizitat toti muntii pe care Dong se spune ca i-ar fi vizitat, si a conspectat toate cartile de arte martiale din toate bibliotecile din Beijing.

In conformitate cu profesorul Kang, Dong Hai Chuan a fost cel care a inventat Pa Kua Chang-ul. Concluziile sale sint ca ancestorii lui Dong erau originari din districtul Hun Tung provincia Shanxi. Spre sfirsitul dinastiei Ming, clanul a inceput o migratie spre nord, mai intii oprindu-se in districtul Kou Sheng, provincia Hebei. De acolo, clanul s-a separat in doua ramuri, una mergind spre satul Kai Ko, iar cealalta apucind spre satul Wei An (ambele din provincia Hebei). Citeva generatii mai tirziu (in jurul anului 1813), Dong Hai Chuan s-a nascut in oraselul Chu Chia Wu, Wei An, Hebei. Cam in acelasi timp, alt Dong, cunoscut ca Dong Hsien Chou, s-a nascut in satul Kai Ko (mai multe despre el mai tirziu).

In oraselul Chu Chia Wu existau doua familii predominante, Dong si Li. Familia Li era o familie de intelectuali, citiva dintre ei reusind la examinari imperiale si ajungind oficiali guvernamentali. Familia Dong era saraca, dar asta nu-l deranja pe tinarul Hai Chuan, deoarece pe el il interesau doar artele martiale si nu avea nici o aspiratie sa treaca vreun examen scolar. Nu se stie exact ce a studiat Dong in tinerete dar se pare ca era o forma de Shaolin de Nord. Ceea ce se stie este ca Dong a practicat extensiv si si-a dobindit o faima de luptator excelent. Sistemele care se cunoaste ca erau practicate in acea vreme in Wen An erau: Pa Fan Chuan, Hung Chuan, Hsing Men Chuan si Chin Kang Chuan. Profesorul Kang confirma intr-adevar ca multe din pozitii si miscari sunt identice cu cele gasite in PaKua mai tarziu.

Din motive neclare, intre familiire Li si Dong exstau neintelegeri. Familia Li, avind prieteni sus-pusi datorita faptului ca erau oficiali, isi foloseau influienta pentru a persecuta pe cei din Dong. Intr-un final Dong Hai Chuan a obosit si se pare ca a decis sa paraseasca Wei An in jurul anului 1853. In acest moment evenimentele devin neclare. Cel mai probabil s-a dus la Kai Ko pentru a trai cu familia. Dong Hsien Chou se pare ca a fost implicat in viata lui Dong Hai Chuan. El era un luptator excelent si foarte cunoscut in si in jurul satului pentru maiestria in Pan Fan Chuan. Era atit de bine cunoscut incit banditii din zona evitau satul respectiv pentru a nu fi fortati sa dea ochii cu el. Este foarte probabil ca in timpul sederii la Kai Ko, Dong Hai Chuan sa fi studiat Pa Fan Chuan cu ruda sa Dong Tung Hsien Chou. Cercetarile releva ca multe posturi sint similare cu cele din Pa Kua, la fel ca si folosirea predominanta a loviturii cu palma.

Dupa ce a parasit Kai Ko, Dong a continuat sa mearga spre sud. Exista marturii care il plaseaza la Jiangshu, Anhui, Zhejiang, si in zona muntelui Ta Pa, undeva la granita dintre provinciile Shanxi si Sichuan. Desi Kang nu a fost capabil sa determine cu certitudine unde a fost si ce a facut Dong in aceste calatorii, singura informatie pertinenta pare a fi ca undeva de-a lungul drumului Dong a devenit membru al sectei taoiste Chuan Chen (Adevarul Complet). Secta facea parte din scoala taoista Lung Men (Poarta Dragonului) fondata de Chou Chang Chuan. Ei practicau mersul in cerc sau Chuan Tien Tsun (Rotatia Adorarii Cerului) care este extrem de similara cu mersul in cerc gasit in Pa Kua.

Exista numeroase legende si istorii orale privitoare la aceasta perioada din viata lui Dong. Una din ele spune ca Dong a intilnit un pitic care l-a dus pe Dong la un calugar numit Bi Deng Xia (Omul Fara Umbra Sub Lampa) care era studentul principal al adevaratului fondator al Pa Kua-ului. Dong a invatat arta de la Bi Deng Xia in timp ce faimosul spadasin Song Wei Yi a invatat de la Bi Yue Xia (Omul Fara Umbra Sub Luna). In 1949 scriitorul Li Yin Gan studia scrima cu maestrul Guo Zhi Feng. Dupa Guo, arta lui venea de la Song Wei Yi. Totusi, miscarile din arta lui Guo sint foarte diferite de cele din Pa Kua. In lumina acestei diferente, autenticitatea legendei de mai sus este indoielnica.

O alta versiune vine de la maestrul Ren Zhi Cheng care a scris o carte numita Yin Yang Ba Gua Zhang. Dupa aceasta carte, Cele Opt Palme ale profesorului lui Ren - maestrul Li Zhen Qing, si Cele Opt Palme ale lui Dong Hai Chuan, au fost invatate ambele de la Dong Meng Lin. Exista intr-adevar multe similaritati intre Ba Pan Zhang-ul lui Li si Ba Gua Zhang-ul lui Dong, dar nu exista nici o dovada concreta ca acesta ar fi adevarul.

O a treia legenda sustine ca Dong Hai Chuan a fost batut si aproape omorit pe un drum din munti, si in acealta stare a fost gasit de taoistii din secta Chuan Chen care l-au invatat mersul in cerc ca o metoda de vindecare. O alta varianta spune ca el a fost cel care a provocat un taoist din secta respectiva si dupa ce a

Ceea ce se stie cu siguranta este ca in jurul virstei de 21 de ani s-a angajat servitor la bucataria imperiala. Exista zvonuri ca ar fi dus o viata de tilhar inainte de asta, si ca angajarea a fost facuta doar pentru a scapa de oficialitatile care il cautau (cel mai bun loc in care sa te ascunzi era chiar Palatul Interzis). De asemeni se pare ca Dong a inselat pe medicii palatului sa creada ca era eunuc pentru a fi primit. Este extrem de improbabil ca Dong sa se fi castrat, deoarece operatia (care necesita taierea completa atit a penisului cit si a testiculelor) era ceva extrem de dureros la acea virsta. Se pare totusi ca nu a infirmat niciodata ca ar fi eunuc, iar cei care il urmau au perpetuat aceasta idee pentru a epata oamenii cu "sacrificiul facut de Dong pentru arta".

Cel mai probabil este ca el a combinat experienta sa din tinerete, cu mersul in cerc taoist si cu exhibitiile pe care era obligat sa le faca in bucataria imperiala balansind vase imense pe miini (era datoria lui ca si chelner), pentru a ajunge la forma finala a Pa Kua-ului. La un moment dat cind imparatul a dat un mare ospat, podeaua camerei unde se minca era atit de plina de oaspeti incit era imposibil sa iesi sau sa intri pe usa. Dong a reusit sa depaseasca impedimentul sarind cu agilitate pe peretii camerei, si toate acestea fara sa verse nici o picatura din vasele pe care le ducea. Imparatul a fost atit de impresionat incit a intrat in vorba cu el si in final l-a obligat sa faca o demonstratie a abilitatilor lui. In urma acestei demonstratii Dong a fost numit pe loc instructorul de arte martiale al garzii palatului. Abia din acest moment faima lui Dong incepe sa se raspindeasca in China.

O alta versiune spune ca la un moment dat Printul Shan Qi i-a cerut bodiguard-ului sau Sha Hui Hui sa faca o demonstratie a superbelor lui abilitati. Sha era un om puternic si un maestru in wushu; spectacolul pe care l-a dat a atras aplauze furtunoase din partea audientei. El a fost atit de incintat de efectul pe care il produsese incit a declarat ca accepta orice provocare, a oricui din audienta. In acel moment s-a lasat linistea, si nimeni nu indraznea sa accepte provocarea. In acel moment, Dong care servea mincare invitatilor, a auzit provocarea si a ezitat sa raspunda, dar in momentul in care a vazut ca nimeni nu indraznea, s-a oferit el sa lupte cu Sha Hui Hui. Dupa citeva eschive, a facut o miscare alunecatoare cu miinile iar Sha a zburat prin aer citeva zeci de metrii. Toata lumea a ramas inmarmurita. Printul a fost atit de impresionat incit l-a facut instructorul garzii.

Dong Hai Chuan si-a numit initial arta Zhuan Zhang (Palmele invirtite). Abia in anii din urma a inceput sa vorbeasca despre arta sa in conjunctura cu Cartea Schimbarilor (Yi King) si sa o numeasca Pa Kua Chang (Palma Celor Opt Trigrame). Cind Dong preda in Beijing accepta ca elevi doar pe cei care erau deja luptatori afirmati in alte stiluri de arte martiale. Invataturile lui Dong se limitau la citeva "schimbari de palma" executate in timpul mersului in cerc, si la teoriile lui personale despre lupta. Studentii lui au luat formele predate de Dong si le-au combinat cu artele martiale cunoscute anterior de ei. Rezultatul a fost ca fiecare student a sfirsit prin a avea un stil diferit de Pa Kua.

Exista multe anecdote privitoare la abilitatile extraordinare ale lui Dong. Intr-o zi el medita intr-o camera, cu studentii in partea opusa a camerei. La un moment dat, peretele din spatele lui Dong s-a prabusit brusc peste el, lasindu-si studentii inmarmuriti si fara a avea timp de a reactiona. Spre mirarea lor, si-au gasit profesorul meditind in aceeasi postura in alt colt al camerei.

Un alt incident a avut loc intr-o zi friguroasa de iarna. Dong dormea pe o canapea. Un elev a vrut sa-l acopere cu o patura. Imediat ce a pus patura pe el, Dong a disparut de sub ochii lui. Privind in jur, elevul stupefiat si-a vazut profesorul dormind in alt a parte a camerei.

Datorita abilitatilor in arte martiale, la un moment dat Dong a fost trimis in Mongolia ca si colector de impozite. Dong a plecat insotit de cel mai vechi student al sau, Yin Fu. Cum colectarea de impozite de la mongoli era o problema de natura in primul rind pugilistica si nu diplomatica, Dong si-a cistigat reputatia de a fi un excelent colector de impozite si taxe. Dupa zece ani imparatul l-a rechemat la Beijing.

La un moment dat Dong Hai Chuan a fost provocat de un maestru de Xing Yi numit Guo Yun Shen. Se spune ca ar fi luptat timp de trei zile si trei nopti dar nici unul nu a fost capabil sa obtina o victorie clara asupra celuilalt. Mai tirziu, discuting, Dong Hai Chuan si Guo Yun Shen au descoperit multe similaritati intre teoriile care stateau la baza celor doua stiluri, si atunci au hotarit sa combine cele doua stiluri. Studentii unuia erau trimisi sa studieze si cu celalalt maestru pentru a-si perfectiona tehnica. Traditia s-a perpetuat, si pina in ziua de azi studentii de Pa Kua sint admisi de maestrii de Xing Yi si invers.

Dupa cum am mentionat mai sus, fiecare din studentii sai si-a dezvoltat stilul propriu de Pa Kua. In momentul de fata exista extrem de multe variante ale artei, dar aproape toate isi trag radacinile din trei stiluri principale ale celor trei studenti mai importanti ai lui Dong : Yin Fu, Cheng Ting Hua si Liang Zhen Pu. Stilul lui Yin fu include un mare numar de tehnici percutante si combinatii de lovituri rapide. Yin Fu era comparat cu un tigru, miscindu-se rapid si agil. Aceasta forma include multe miscari explozive si un joc de picioare foarte iute si evaziv.

Stilul lui Cheng Ting Hua include schimbari de palma facute intr-o maniera lina si curgatoare, fara exteriorizare a fortei. Miscarile lui Cheng Ting Hua erau comparate cu ale unui dragon curgind printre nori, se spune ca de cite ori isi intorcea corpul oponentul zbura de linga el. Variante populare ale acestui stil includ sistemul lui Gao Yi Sheng, Stilul Dragon, stilul Corpului Inotind, Sistemul Celor Noua Palate, stilul lui Jiang Rong Qiao (probabil cel mai comun azi) si stilul lui Sun Lu Tang.

Stilul lui Liang Zheng Pu poate fi vazut ca o combinatie intre stilurile lui Yin Fu si Cheng Ting Hua. Studentul lui Liang Zhen Pu, Li Zi Ming a fost cel care a popularizat acest stil.

Dong a murit in anul 1880 la virsta de 84 de ani in casa unui elev de al sau pe nume Fan Zhi Yong despre a carui sotie se spune ca ar fi fost fata lui Dong. Era anul al saselea al domniei imparatului Guang Xu. Inainte de a muri si-a prezis momentul mortii. O zi dupa ce a murit, cei care urmau sa ii poarte sicriul, nu au fost capabili sa il ridice de jos. Au incercat din nou, si nu au reusit nici cind incercau 12 din studentii lui. Tragind in continuare, au auzit un ris din interiorul sicriului. "Maestre ? " a tipat un student. Atunci au auzit o voce: "Nici unul din voi nu are nici a zecea parte din abilitatea mea" . Apoi nu s-a mai auzit nimic iar sicriul a putut fi ridicat.

Dong a fost inmormintat la o mila departare de Poarta De Est a Beijingului, si de atunci incoace, mormintul lui cu opt laturi a devenit o Mecca a practicantilor de Pa Kua din toata lumea. Dong a avut 57 de studenti. Numele fiecaruia dintre ei este trecut pe epitaful sau. fost batut mar, s-a rugat de taoist sa-l invete atit de mult pina acesta l-a acceptat. Totusi se pare ca in final a fost dat afara datorita temperamentului impulsiv si faptului ca era analfabet, ceea ce nu-i permitea sa studieze subtilitatile Yi King-ului si sa inteleaga cele opt schimbari in profunzime, tot ce putuse el invata fiind mersul in cerc.

Publicitate